چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
کد خبر: 366142
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
افق حوزه شما ۴۴۵

حوزه/ چهارصد و چهل و پنجمین شماره از هفته نامه «افق حوزه» با ضمیمه افق خانواده جهت استفاده طلاب و اساتید حوزه منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»نشریه «افق حوزه» در بخش هایی مانند؛ سرمقاله، اخبار افق، در محضر نور، سخن بزرگان، عطر یار، اخلاق در حوزه، رواق شهیدان، فرزانگان، اخبار کوتاه، بین ‌الملل، مقاله، کرسی اجتهاد، فقه و زندگی، مصاحبه، آثار ماندگار، یاد ایام، ویژه ‌نامه ‌ها، افق خانواده و پرس ‌وجو به ارائۀ مطلب پرداخته است.

عناوین برتر این هفته از نشریه افق حوزه عبارتند از: «گناه شهید شیخ باقر النمر چه بود؟!»، «تفسیر نمونه بازنگری می شود»، مدرسه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین علیهماالسلام»، ضرورت تقویت انسجام و همدلی در کشور»، «اجتناب از تعطیلی دروس حوزه در روزهای عادی»، «برگزاری نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم»، «روحانیت زنجان دیار خود را دریابند»، «اصول و نظام ‌های معرفتی اسلام را از قرآن و سنت پیامبر‌ صلی ‌الله ‌علیه‌ وآله ‌وسلم استخراج کنیم»، «معاونت تبلیغ حوزه مبلغ اینترنتی آشنا به زبان ‌های زنده دنیا می ‌پذیرد»، «جایزه جهانی المصطفی‌ صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلم به آیت ‌الله شیخ عیسی قاسم»، «آشنایی با نرم‌ افزار جامع «سیره پیامبر‌ صلی ‌الله ‌علیه‌ وآله ‌وسلم».

در بخش «اخلاق در حوزه» مطلبی تحت عنوان حکمت خلقت انسان از آیت الله ‌العظمی‌ مظاهری ارائه شده که در بخشی از آن می خوانیم:

پروردگار عالم هنگام خلقت انسان، به ملائکه خطاب فرمود: می‌ خواهم خلیفه و جانشین خودم در این جهان را خلق کنم: و اذ قال ربّک للملائکة انی جاعل فی ‌الارض خلیفة، و آن ‌گاه که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در زمین جانشینی خواهم گماشت، ملائکه دریافتند که اگر انسان خلق شود، مفسده ایجاد می ‌کند و باعث کشتار هم ‌نوع می ‌شود. به عبارت دیگر فهمیدند که بُعد مادی انسان، او را به مخالفت با خداوند و ارتکاب گناه وادار می ‌کند. از این جهت به درگاه ربوبی عرض نمودند: خدایا! اگر تو طالب تسبیح و تحمیدی، ما تو را تسبیح و تحمید کرده و عبادت تو را به ‌جا می ‌آوریم. گناهی هم از ما سر نمی ‌زند، چون ما آن بُعد مادی را نداریم. خطاب شد: «انّی أعلم ما لاتعلمون»، (بقره/30) من آن چیزی که شما نمی ‌دانید را می ‌دانم. ملائکه ساکت ماندند، ولی بعد خداوند متعال به آنان فهماند که من کسی که فقط تسبیح و تحمید و عبادت کند، نمی ‌خواهم.

به تعبیر امام خمینی‌ (ره) مقدس نمی ‌خواهم، بلکه آدم می ‌خواهم و لذا حضرت آدم‌ علیه ‌السلام را خلق فرمود.

انسان، خلیفة الله است، چه کسی می ‌تواند خلیفه خدا باشد؟ کسی که مظهر اسماء و صفات حق‌ تعالی است. مظهر علم، قدرت؛ رأفت و فضل خدای سبحان و بنابر فرمایش قرآن کریم، مظهر و معدن همه اسماء و صفات حق است.

در بخش «افق خانواده» نیز این مطالب مهم به چشم می خورد: «پنج قانون علاقه ‌مندسازی کودکان به عبادت»، «کودکان و نوجوانان را به رژیم غذایی سالم تشویق کنیم»، «بزرگ ‌نمایی بی ‌قید و شرط در باره گیاهان دارویی ممنوع!»، «تولید تصاویر سه ‌بُعدی ریه با رویکرد جدید برای نخستین ‌بار»، «نوشیدنی ‌های ممنوعه برای نسل جوان».

هفته نامه «افق حوزه» به صاحب امتیازی: مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین حسن مولایی منتشر می شود.

علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 32900538-025 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha